Kan man köra bil miljövänligt?

Hemma på vår gård, står en gammal Ford… Foto: Liselotte Lundström

Jag är en flitig brukare av kollektivtrafik. Jag går och cyklar, åker pendeltåg och tunnelbana. Men för släkt och vänner i Norrland ser det annorlunda ut. Där är många helt beroende av bilen. Det är långa avstånd och för att ta mig till skolan fick jag åka en timme i buss när jag började sjuan. Det gick två bussturer om dagen, till och från vår by Långsjöby. Den sista gick från Storuman strax efter kl 16.
Samtidigt står bilåkning och transporter för 30 procent av koldioxidutsläppen i Sverige. Hittar vi alternativa bränslen eller sätt att transportera skulle det ge stor miljöeffekt.

Därför blev jag så glad i veckan när Åsa Romson meddelade att regeringen satsar 21 miljarder på laddstolpar till elbilar. Ett steg i rätt riktning – även om elbilar är väldigt dyra att köpa för gemene man.

Jag blir också glad när jag hör talas om företag som Preem, som på eget bevåg lanserade Preem Evolution Diesel 2011. Denna diesel tillverkas delvis av tallolja en restprodukt från svensk skogs- och pappersindustri. Enligt Preem själva sänkte dieseln Sveriges koldioxidutsläpp med över 535 000 ton under 2014. Det motsvarar utsläppen från ungefär 216 000 bilar. Nu vill de satsa på att ta fram Framtidens diesel också – där lignin, en annan restprodukt från skogsindustrin – uppges vara ett intressant alternativ.

Är det någonting som bör subventioneras i samhället så är det innovationer som dessa, tycker jag. För att alla ska kunna köra bil på ett miljövänligare sätt – om man inte har tillgång till kollektivtrafik.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.